Post uit Japan! Het eerste nummer van nieuwkomer in het indiemagazine-schap: Troublemakers (voorjaar 2024). De eerste indruk is een beetje zoals bij zoveel tijdschriften tegenwoordig: de vormgeving is rustig, verzorgd, met serene, verstilde beelden. Een beetje bookish. Weinig ‘grote gebaren’.…
Portret van… MacGuffin
Waarom is dit nu een ‘portret’ van MacGuffin? Ten eerste: het is gebaseerd op een typografische collage van de ondertitel van het magazine: The life of things. En al kleurend kwam ik tot deze gedachtegang: Centraal in het tijdschrift MacGuffin…
Huh? Wa’s dat?
Er zijn maar weinig magazines met ‘slechts’ 20 pagina’s, die zo… hoe zal ik het eens zeggen… indringend zijn als Hä? Magazine. Een Zwitsers magazine gericht op jongeren tussen de 16 en 25 jaar dat telkens een aan het menselijk…
Honger gestild met Permanent Food
Af en toe zie je er nog sporen van: van de rasters waaruit de foto’s en kleurvlakken zijn opgebouwd. Want het zijn allemaal uit tijdschriften gescheurde pagina’s die opnieuw gescand zijn om ze te kunnen afdrukken in Permanent Food, dit…
Van Marketing naar Magazine
Hij kijkt je aan vanaf de stapel tijdschriften in de wachtkamer van de huisarts. Trotse blik in de ogen. De blik van een overlever, van iemand die het allemaal zelf heeft meegemaakt. En overwonnen. Niemand kan die blik overtuigender tonen…
Het dna van je magazine, zichtbaar tot in de details!
De details in een magazine, het klinkt misschien als ‘gepiel op de vierkante millimeter’: een bijzondere kopletter, een kek drukkleurtje, één subtiel element op de rug van je tijdschrift, een bijzondere afwerking. En toch zijn die details interessant om een…
Brainstorm: een frisse wind door je magazine
Een brainstorm, veel mensen hebben er wel eens aan eentje deelgenomen. Ideeën verzamelen rondom vragen als “Welke richting gaan we op met ons bedrijf?” of “Hoe maken we van dit project een succes?” en “Waarmee gaan we onze klanten dit…
Maak er een magazine van! (blijf er in ieder geval niet op zitten)
Weet jij waar je op zit? Nee, ik bedoel niet je stoel. Het is minder tastbaar…Maar daarom niet minder waardevol.Je kunt het zelfs omzetten naar harde cijfers…Van bereik, omzet, bekendheid. Nog geen idee?Oké, ik hou je niet langer in spanning.…
3 Geboden voor je tijdschrift
Gij zult niet dit! Gij zult niet dat! Gij zult dit doen en dat laten! Drie geboden voor betere magazines. Het maakt niet uit of je een personeelsmagazine maakt of een special-interest blad onder handen hebt, ze komen altijd van…